“Ha hajót akarsz építeni, ne hívj össze embereket, hogy tervezzenek, szervezzék meg a munkát, hozzanak szerszámokat, vágjanak fát, hanem keltsd fel bennük a vágyat a nagy, végtelen tenger iránt.” (Antoine de Saint-Exupéry)
Gyógy- és fejlesztő pedagógiai munkaközösség
Gyógypedagógusokból, fejlesztő pedagógusokból, gyógypedagógiai asszisztensekből álló munkaközösségünk szakmailag elkötelezett, módszertanilag felkészült csapatot alkot.
Iskolánk pedagógiai programja alapján feladatunk a prevenció, a tanulási nehézség megelőzése, a már kialakult tanulási nehézségek, tanulási zavarok enyhítése, illetve kompenzációja a különleges bánásmódot igénylő gyermekek beilleszkedésének, integrációjának érdekében.
Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek sikerélményhez jussanak, megerősítjük bennük az ehhez vezető képességeket, stratégiákat tanítunk nehézségeik áthidalására.
Támogatjuk azt az elvet, hogy a gyerekeket önmagukhoz mért fejlődésük alapján értékeljék, erősségeik kihangsúlyozásával és nehézségeik mérlegelésével.
A gyógy- és fejlesztő pedagógiai ellátás formája
Iskolánkban a gyógy- és fejlesztő pedagógiai ellátás egyéni és kiscsoportos keretek között, az ellátott tanulók órarendjéhez igazodva történik.
Munkánk nagyrészt a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő tanulók, valamint a sajátos nevelési igényű tanulók pedagógiai vagy terápiás jellegű támogatásából áll. A tanulókat nevelő-oktató pedagógusokkal együttműködve, figyelembe véve egymás tapasztalatait, észrevételeit, javaslatait, szakmai megbeszélésekkel, óralátogatásokkal egészítjük ki egymás munkáját.
A gyermekek ellátása mellett munkánk része a rendszeres kapcsolattartás biztosítása a gyógy- és fejlesztő pedagógus, az osztályfőnök, a szaktanárok, a további szakemberek és a szülők között.
Készség- és képességfejlesztést végzünk azoknál a tanulóknál, akik a tanórai készségfejlesztés és differenciálás ellenére is nehézségeket tapasztalnak. A fejlesztések többek között az alábbi területekre terjednek ki: logopédiai terápia, nyelvi készségfejlesztés, matematikai készségfejlesztés, beilleszkedés és önbizalom támogatása, tanulási kompetenciákat alátámasztó készségek fejlesztése, kognitív fejlesztés.
Speciális eszközök és módszerek alkalmazásával támogatjuk a tanulási folyamat akadálymentesítését, szakmai megbeszélésekkel segítjük a tanulási nehézségek megelőzését. Igény alapján közös, kéttanáros modellre épülő óravezetést végzünk a többségi pedagógusokkal.
Tanácsadás formájában konzultációt biztosítunk a vizsgálatot vagy fejlesztést igénylő, tanulási nehézséggel küzdő, vagy sajátos nevelési igényű tanulók tanárai, családja számára.
Pedagógusi vagy szülői kérésre gyógypedagógiai felmérést végzünk, tanulási nehézség felmerülése esetén javasoljuk a szakértői vizsgálat kezdeményezését, közreműködünk ennek dokumentációjában. A szülőknek konzultációs lehetőséget biztosítunk a szűrővizsgálatok és gyógypedagógiai felmérések eredményeinek megbeszélésére.
Autizmus spektrum zavar vagy egyéb pszichés fejlődési zavar felmerülése esetén, ennek kivizsgálása céljából szakorvosi, szakértői vizsgálatokra irányítjuk az érintett tanulót. A kapott szakértői vélemény, szakorvosi diagnózis alapján az integráció, inklúzió elősegítésén dolgozunk, módszertani támogatást biztosítunk az érintett gyermekkel dolgozó pedagógusok számára.
Első osztályos tanulók szűrővizsgálata
Az olvasás és számolás tanulásában mutatkozó nehézségek mielőbbi feltárásához logopédiai, illetve fejlesztő pedagógiai szűréseket végzünk az első osztály megkezdése előtt, erre építve megtervezzük a kiszűrt tanulók segítésének folyamatát. A szűrések eredményeinek megfelelően részképesség-fejlesztést végzünk, valamint a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia prevenció lehetőségét biztosítjuk az érintett első osztályos tanulók számára. Tavasszal az első osztályosok ismételt szűrésére kerül sor, melyet a Meixner-féle olvasásvizsgálat alapján végzünk.
Mikor van szükség a szakértői vizsgálatra?
A nem megfelelő tanulási teljesítmény, vagy az elvárásoktól eltérő viselkedés mögött előfordulhat, hogy speciális pszichés tünetegyüttes áll, melyek lehetnek percepciós, mozgásos, emlékezeti, nyelvi zavarok, az aktivitás és figyelem zavarai, autizmus spektrum zavar, meglassult pszichés tempó, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, egyéb részképességzavarok, valamint ezek kombinációi. A háttérben álló zavarok, nehézségek felismerése, kiderítése során az iskola szakszolgálatokkal működik együtt. Nevelési tanácsadás, szakértői bizottsági vizsgálat illetve tehetséggondozás céljából előfordul, hogy a pedagógiai szakszolgálathoz irányítjuk a tanulót.
A szakértői vizsgálati vélemény kiállítása több hónapot is igénybe vehet. A tapasztalt problémát a pedagógus vagy a szülő is jelezheti, ezt követően a szakértői vizsgálat iránti kérelmet a gyermek osztályfőnöke és szaktanárai kitöltik, részletes jellemzést adva az iskolai teljesítményről, illetve viselkedésről. A kérelmet a szülővel való egyeztetés után juttatjuk el a pedagógiai szakszolgálathoz. A szakértői vizsgálat eredményét a szakszolgálat a szülővel és az iskolával is közli. A szakértői vizsgálati véleményben a tanuló részére előírhatnak kedvezményeket és fejlesztő foglalkozásokat, ezáltal a tanuló jogosulttá válik a kedvezmények és a fejlesztő foglalkozások igénybevételére.
A szakértői véleményben foglalt javaslatokat, támogató, fejlesztő célú eljárásokat a tanuló pedagógusaival együttműködve értelmezzük, a kivitelezéshez tervet készítünk. Tanácsot adunk a differenciálás, a differenciált tananyag feldolgozás, feladatadás és számonkérés kidolgozásához, szükség esetén a gyermek egyéni igényeinek megfelelő környezet kialakításához. Figyelemmel kísérjük a tanulók haladását, javaslatot teszünk az egyéni fejlesztési szükséglethez igazodó módszerek megválasztásában.
A szakértői vélemény tartalmazza a tanuló gondozásának kezdetét, mely általában a szakértői vélemény kiállításának tanéve. A szakértői véleményben ezen felül feltüntetik annak érvényességi idejét, és a javasolt felülvizsgálat évét. Szülőként érdemes előre tervezni, a felülvizsgálati kérelmet a gyermek pedagógusaival együttműködve időben megküldeni a szakszolgálatnak, hogy a különleges bánásmódhoz, kedvezményekhez, ellátáshoz való jogosultság fennmaradjon.
Indokolt esetben a tanulók időkedvezményt, eszközhasználati lehetőséget, felmentést kaphatnak bizonyos tantárgyak vagy tantárgyrészek értékelése alól. Ezek a lehetőségek a középiskolai felvételi vizsga eredményességét is pozitívan befolyásolhatják. A felvételizni szándékozó diák gondviselőjének felelőssége, hogy felhívja a középiskola figyelmét az őt megillető kedvezményekre. Erről bővebben itt olvashatnak:
Kapcsolattartás: telepifejleszto@gmail.com
Cookie name | Active |
---|